The Writing of the Self in Spanish Essay Film
PDF (Español (España))

Keywords

Spanish Essay Film. Essay Film. Víctor Erice. José Luis Guerín. León Siminiani.

How to Cite

Mínguez, N., & Cruz-Carvajal, I. (2024). The Writing of the Self in Spanish Essay Film. Oceánide, 16, 17-25. https://doi.org/10.37668/oceanide.v16i.114

Abstract

This article analyzes the construction of subjectivity in La Morte Rouge (Víctor Erice, 2006), Guest (José Luis Guerín, 2010) and Mapa (León Siminiani, 2012), three films that represent different trends within the writing of the self in Spanish essay film. These are three generations of outstanding authors in the evolution of Spanish audiovisual non-fiction. Using as a conceptual framework the theory of the essay and discourse analysis, we study the referent, the use of language and the particular way in which the self writes and is constructed through writing. Although a film essay with only images is possible, the films analyzed here are based on a cultural practice in which the image and the word interact to build a fully significant discourse. The article reveals how the soliloquy, the travelogue and the diary film show different modes of staging subjectivity but share the construction of the self in the interaction with the other, the creation of an intimate space where the subject is equally aware of the message and its enunciation, and the presence of an identity in the context of a historical temporality.

https://doi.org/10.37668/oceanide.v16i.114
PDF (Español (España))

References

Arenas, María Elena. 1997. Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Arquero, Isabel, y Deltell, Luis. 2017. “La Morte Rouge (Víctor Erice, 2006). Ensayo y error de una representación en crisis”. En El efecto phi. 14 ensayos sobre la imagen fotográfica y cinematográfica, editado por J. Alfeo y L. Deltell, 187-198. Madrid: Modernito Books.

Astruc, Alexander. 1993. “Nacimiento de una nueva vanguardia: la Caméra-Stylo”. En Textos y manifiestos del cine, editado por J. Romaguera y H. Alsina, 220-224. Madrid: Cátedra.

Casetti, Franceso y Di Chio, Federio. 1990. Analisi del film. Milano: Bompiani.

Castro de Paz, José Luis, y Josetxo Cerdán. 2007. “Tra(d)iciones y traslaciones del ensayo fílmico en España”. En La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo, editado por A. Weinrichter, 110-124). Pamplona: Fondo de publicaciones del Gobierno de Navarra.

Català, Josep María. 2014. Estética del ensayo: la forma ensayo, de Montaigne a Godard. Valencia: Publicacions de la Universitat de València.

Català, Josep María. 2017. Viaje al centro de las imágenes: una introducción al pensamiento esférico. Santander: Shangrila.

Corrigan, Timothy. 2011. The essay film: from Montaigne, after Marker. New York: Oxford University Press.

Cruz-Carvajal, Isleny. 2019a. “Tendencias ensayísticas en el audiovisual español contemporáneo”. En Itinerarios y formas del ensayo audiovisual, editado por N. Mínguez, 75-89. Madrid: Gedisa.

Cruz-Carvajal, Isleny. 2019b. “Hacia una gramática del ensayo audiovisual”. En Epistemología de la comunicación y cultura digital: retos emergentes, editado por F. Sierra y J. Alberich, 285-295. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Cruz-Carvajal, Isleny. 2022. “Ensayo, metalenguaje y narración en Mapa (León Siminiani, 2012)”. Tonos Digital 42: 1-14. http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/2933

Cuevas, Efrén. 2012. “El cine autobiográfico en España: Una panorámica”. Rilce 28 (1): 106-125. https://revistas.unav.edu/index.php/rilce/article/view/2990

Cuevas, Efrén. 2013. “Fronteras del yo en el documental español contemporáneo”. En Ficción y no ficción en los discursos creativos de la cultura española, editado por N. Mínguez, 115-128. Madrid: Iberoamericana.

Dieterle, William. dir. 1948. Portrait of Jennie. Película. Los Ángeles: Selznick International Pictures.

De Pedro, Gonzalo. 2013. “Autorretrato de otro yo”. Mapa, una película-canción de León Siminaini. Cuaderno Crítico de documentación adicional, 7-8. Madrid: Ávalon.

Erice, Víctor. dir. 2007. La Morte Rouge. Película. Vila-real: Nautilus Films.

Gómez-Barranco, Salvador. 2020. “Inclinaciones del yo: Aproximaciones desde el afecto y la vulnerabilidad a la literatura y el cine autobiográficos de la España en Crisis (2008–2019)”. Tesis Doctoral. City University of New York. https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/3747/

Guerín, José Luis. dir. 2007. En la ciudad de Silvia. Película. Barcelona: Eddie Saeta S.A, Château-Rouge Production.

Guerín, José Luis. dir. 2010. Guest. Película. Madrid: Versus Entertainment, Roxbury Pictures.

Lozano, Jorge, Peña-Marín, Cristina, y Abril, Gonzalo. 1986. Análisis del discurso. Hacia una semiótica de la interacción textual. Madrid: Cátedra.

Mínguez, Norberto, ed. 2019. Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Madrid: Gedisa.

Mínguez, Norberto, y Manzano, Cristina. 2020. “El ensayo en el audiovisual español contemporáneo: definición, producción y tendencias”. Communication & Society 33 (3): 17-32. doi: 10.15581/003.33.3.17-32

Monterrubio, Lourdes, 2019. “Dispositivos de enunciación del film-ensayo español contemporáneo: Evolución de la subjetividad ensayística y su pensamiento en acto”. Studies in Spanish & Latin American Cinemas 16 (3): 335–361. doi: 10.1386/slac_00003_1

Neill, Roy William. dir. 1944. La Garra Escarlata (Sherlock Holmes and the Scarlet Claw. Película. New York: Universal Pictures.

Ortiz, Luz Marina. 2020. “Perlov-Guerín: Resonancias”. Quintana 19: 223-240. doi: 10.15304/qui.19.6250

Poyato, Pedro. 2015. “El cineasta como flâneur: trazado y formalización de la imagen documental en Guest”. Ars Longa 24: 241-25. https://ojs.uv.es/index.php/arslonga/article/view/11992/11299

Rascaroli, Laura. 2017. How the essay film thinks. New York: Oxford University Press.

Renov, Michael. 2004. The subject of documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Siminiani, León. dir. 2009. Límites, 1ª Persona. Película. Madrid: Pantalla Partida Producciones (Samuel Martínez).

Siminiani, León. 2012a. “¿Hacia una poética de la contradicción?” En Territorios y fronteras. Experiencias documentales contemporáneas, editado por V. Fernández y M. Gabantxo, 88-99). Bilbao: Argitalpen Zerbitzua Euskal Herriko Unibertsitatea.

Siminiani, León. dir. 2012b. Mapa. Película. Madrid: Ávalon P.C, Pantalla Partida Producciones.

Villegas, Juan. 2014. “José Luis Guerín: Descubriendo una sintaxis posible”. BRAC. Barcelona, Research, Art, Creation 2 (2): 169-200. doi: 10.4471/brac.2014.08

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.