Blai Bonet i Pier Paolo Pasolini: imatges del trascendent
art15-6.pdf

Palabras clave

cinema
literatura
modernitat cinematogràfica
relacions entre les arts

Cómo citar

Brotons Capó, M. M., & Alzamora Martin, S. (2022). Blai Bonet i Pier Paolo Pasolini: imatges del trascendent. Oceánide, 15, 63-72. https://doi.org/10.37668/oceanide.v15i.93

Resumen

La importància de Pier Paolo Pasolini com a cineasta i com a poeta del segle XX va més enllà de les seves obres, com ho demostra el fet que la seva petjada és perceptible en altres autors que se sentiren profundament influïts per la tasca d’aquest artista italià. És el cas del poeta mallorquí Blai Bonet, el qual, de vegades de manera evident, sovint indirectament, mostra l’admiració vers les pel·lícules i escrits de Pasolini a moltes de les seves obres. En aquest article desgranarem les petjades de Pasolini a l’obra de Bonet, partint d’autors que anteriorment ja havien tractat aspectes de l’obra de Blai Bonet i aprofundint en el tema a partir d’una anàlisi més acurada de la filmografia del director.

 

 

 

 

https://doi.org/10.37668/oceanide.v15i.93
art15-6.pdf

Citas

ALBERTÍ, Josep. 1981. “Blai Bonet, un poeta digerit.” Reduccions: revista de Poesia 14: 43–66.

ALZAMORA, Sebastià. 1998. “Blai Bonet, delicada agressió.” Serra d’Or 457: 48–53.

ANTONIOJETAQUESADA. 2015. “Pier Paolo Passolini: Un hombre triste.” En antoniojetaquesada.blogspot.com, 18 d’abril (Darrer accés: 18 d’abril de 2021).

ANTONIONI, Michelangelo. 1962. L’eclisse. Cineriz, Interopa Film, Paris Film.

ANTONIONI, Michelangelo. 1966. Blow Up. Bridge Films.

ANTONIONI, Michelangelo. 1970. Zabriskie Point. Metro-Goldwyn-Mayer.

ANTONIONI, Michelangelo. 1995. Al di là delle nuvole. Sunshine, Ciné B, France 2 Cinéma, Cecchi Gori Group, Road Movies Filmproduktion.

ANTONIONI, Michelangelo. 2004. Eros. Block 2 Pictures, Roissy Films, Solaris, Cité Films, Fandango, Delux Productions, Jet Tone Productions.

BONET, Blai. 1958. El mar. Barcelona: Aymà.

BONET, Blai. 1959. Judes i la primavera. Barcelona: Club Editor.

BONET, Blai. 1969. Míster Evasió. Barcelona: Llibres de Sinera.

BONET, Blai. 1973. Els ulls (Diari primer). Barcelona: Pòrtic.

BONET, Blai. 1975. La mirada. Barcelona: Pòrtic.

BONET, Blai. 1979. Cant de l’arc. Barcelona: Proa.

BONET, Blai. 1981. El poder i la verdor. Campos: Guaret.

BONET, Blai. 1987. El jove. Barcelona: Empuries.

BONET, Blai. 1989. “Semana Santa 80 i el Memorial.” A Blai Bonet a l’ombra de l’esperit. Antologia, ed. Basilio Baltasar, 259–63. Palma: Conselleria d’Educació i Cultura, Govern de les Illes Balears.

BONET, Blai. 1990a. “Als Llombards com a Casarsa: Imatges per a la Mediterrània de Toni Catany.” A La meva Mediterrània, ed. Toni Catany, 43–4. Barcelona: Lunwerg.

BONET, Blai. 1990b. La motivació i el film. Barcelona: Empuries.

BONET, Blai. 1991a (1967). L’Evangeli segons un de tants. Palma: Moll.

BONET, Blai. 1991b. Nova York. Barcelona: Columna.

BONET, Blai. 1992. Pere Pau. Barcelona: Columna.

BONET, Blai. 1996. “Un any de místic en estat salvatge.” Diari de Balears, 27, 22 de desembre.

BONET, Blai. 1997a. “Les mentides d’una església.” Diari de Balears, 29, 27 d’abril.

BONET, Blai. 1997b. “Quatre vitalitats, quatre junys.” Diari de Balears, 27, 8 de juny.

BONET, Blai. 1997c. “Menors.” Diari de Balears, 27, 3 d’agost.

BONET, Blai. 1997d. “‘Els cent vint dies de Sodoma’, sentits per Pasolini.” Diari de Balears, 23, 31 d’agost.

BONET, Blai. 1997e. “El títol de la 47ª Biennal de Venècia.” Diari de Balears, 21, 21 de setembre.

CAROL GERONÈS, Lídia. 2016. “Pier Paolo Pasolini e la letteratura catalana Blai Bonet, tracce di un incontro.” A Pasolini oggi. Fortuna internazionale e ricezione critica, ed. Angela Felice, Arturo Larcati i Antoni Tricomi, 143–60. Venezia: Quaderni del Centro di Studi Pier Paolo Pasolini di Casarsa Delizia, Marsilio Ricerche.

CASI, Stefan. 1990. Desiderio di Pasolini. Omosessualità, arte e impegno intellettuale. Torí: Sonda.

COLANDREA, Sabrina. 2016. “Intervista a Enrique Irazoqui, volto di Cristo nel Vangelo secondo Matteo.” YouTube Video, 10 de novembre. https://www.youtube.com/watch?v=zBTZNyIk1Q0 (Darrer accés: 16 de gener de 2021).

DUFLOT, Jean. 1971. Conversaciones con Pier Paolo Pasolini. Madrid: Anagrama.

ETCHEGOYHEN, Mateo. 2015. “La última entrevista – Pasolini en ESPAÑOL.” YouTube Video, 22 de juliol. https://www.youtube.com/watch?v=M_6ZM54VCU4 (Darrer accés: 16 de gener de 2021).

GARCÍA PALACIOS, Ramón. 2015. “Correspondència de Blai Bonet amb Xavier Benguerel i Llobet (1958–1974).” A I Jornades d’Estudis Locals de Santanyí, ed. Institut d’Estudis Baleàrics, 345–70. Santanyí: Ajuntament de Santanyí.

GARGIULO, Maria Laura. 2008. L’antiburattinaio: Pasolini e le raggioni del dissenso. Roma: Edilazio Letteraria.

LAFUENTE GARCÍA, Meritxell. 2019. “Blai Bonet en prosa. Veu, cos i memoria en la novel·la El mar.” Tesi doctoral. Universitat de Girona.

MARINELLO, Silvestra. 1999. Pier Paolo Pasolini. Madrid: Cátedra.

MIGUEL, Emma. 2013. “Pasolini, el català i Barcelona.” VeusCCCB. El Blog del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. 8 de juliol. http://blogs.cccb.org/veus/sin-categoria/pasolini-el-catala-i-barcelona (Darrer accés: 16 de gener de 2021).

NALDINI, Nico. 1992. Pier Paolo Pasolini. Barcelona: Circe.

OUT OF SYNC. 2017. “Interviste a Maria Callas e Pier Paolo Passolini su “Medea” (da ‘Fuori Orario’ 26-02-2010).” YouTube Video, 22 de gener. https://www.youtube.com/watch?v=8OT8Y-mM5WQ (Darrer accés: 16 de gener de 2021).

PASOLINI, Pier Paolo. 1942. Poesie a Casarsa. Bologna: Libreria Antiquaria.

PASOLINI, Pier Paolo. 1947. “Fiore di poeti catalani.” Quaderno romanzo 3. Casarsa: Pubblicazioni dell’Accademiuta.

PASOLINI, Pier Paolo. 1961. Accattone. Arco Film, Cino del Duca.

PASOLINI, Pier Paolo. 1962. Mamma Roma. Milestone.

PASOLINI, Pier Paolo. 1963. Ro.Go.Pa.G. Arco Film, Cineriz, Société Cinematographique Lyre.

PASOLINI, Pier Paolo. 1964a. Il Vangelo secondo Matteo. Arco Film, Lux Compagnie Cinématographique de France.

PASOLINI, Pier Paolo. 1964b. Poesie in forma di rosa. Milà: Garzanti.

PASOLINI, Pier Paolo. 1967. Edipo re. Arco Film, Somafis.

PASOLINI, Pier Paolo. 1968. Teorema. Aetos Produzioni Cinematografiche, B.R.C. Produzione.

PASOLINI, Pier Paolo. 1969a. “Lettera aperta di Pier Paolo Pasolini a Luchino Visconti. Quel faro di motocicletta.” Tempo 47, 22 de novembre.

PASOLINI, Pier Paolo. 1969b. Medea. San Marco, Les Films Number One, Janus Film und Fernsehen.

PASOLINI, Pier Paolo. 1969c. Porcile. I Film Dell’Orso, Internazionale Nembo Distribuzione Importazione Esportazione Film, IDI Cinematografica, C.A.P.A.C.

PASOLINI, Pier Paolo. 1971. Il Decameron. Produzioni Europee Associate (PEA), Les Productions Artistes Associés, Artemis Film.

PASOLINI, Pier Paolo. 1972a. I racconti di Canterbury. Produzioni Europee Associate (PEA), Les Productions Artistes Associés.

PASOLINI, Pier Paolo. 1972b. Empirismo eretico. Milà: Garzanti.

PASOLINI, Pier Paolo. 1974. Il fiore delle mille e una notte. Produzioni Europee Associate (PEA), Les Productions Artistes Associés.

PASOLINI, Pier Paolo. 1975. Salò o le 120 giornate di Sodoma. Produzioni Europee Associate (PEA), Les Productions Artistes Associés.

PASOLINI, Pier Paolo. 1980. “Poeta delle ceneri.” Nuovi Argomenti 67–68.

PASOLINI, Pier Paolo. 1993. Bestemmia. Tutte le poesie. vol. I. Milà: Garzanti.

PLA, Xavier. 2007. “Blai Bonet, Pasolini e il romanzo lirico.” A Dalla pagina allo schermo: Uno sguardo alla letteratura catalana contemporanea, ed. Lídia Carol Geronés, 81–9. Verona: Cierre.

PONS, Margalida. 1993. Blai Bonet: maneres del color. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Monserrat.

PONS, Margalida. 2014a. “El misteri és el visible: una poètica del fragment.” A Els ulls / La mirada, de Blai Bonet, 9–41. Pollença: El Gall.

PONS, Margalida. 2014b. “Amb les paraules, fer tremolor.” A Blai Bonet. Poesia completa, ed. Nicolau Dols i Gabriel S. T. Sampol, 7–51. Barcelona: Edicions de 1984.

PONZI, Mauro. 2006. “La fuerza del pasado. Iconografía de la tradición y rechazo de la homologación del lenguaje en Pasolini.” A Visiones de Pasolini, ed. Mariano Maresca, 139–64. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

RAITECHE. 2015 (1964). “Pasolini e Alfonso Gatto intervistati sul set del Il Vangelo secondo Matteo.” YouTube Video, 18 de juny. https://www.youtube.com/watch?v=o1rqZTt3Z-4 (Darrer acccés: 18 de juny de 2021).

TERRASA, Jacques. 2007. “La Guerra Civil en Mallorca, ¿una amnesia nacional? Reflexiones en torno al íncipit de la película El Mar (1999) de Agustí Villaronga.” A Cine, nación y nacionalidades en España, ed. Nancy Berthier i Jean-Claude Seguin, 279–91. Madrid: Casa de Velázquez.

VOLF, Tom. 2017. Maria by Callas: In Her Own Words. Documental. París: Elephant Doc, Petit Dragon, Unbeldi Productions, France 3 Cinéma, Ciné+, France Télévisions.

ZAVATTINI, Cesare. 1976. “Alcuni idee sui cinema.” A Letteratura e Cinema, ed. Gian Piero Brunetta, 76. Bolonia: Zanichelli.

Creative Commons License
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento 4.0.